Etter to år med avlysninger er hele Norges teaterfestival tilbake!

Det er med glede vi nå legger to år med unntakstilstand i kulturbransjen bak oss, og kan ønske velkommen tilbake på ekte teaterfestival igjen!

Ødeland
Foto: Knut Åserud

10. til 19. juni går Heddadagene 2022 av stabelen i Oslo og vi ser fram til å omsider kunne samles og oppleve et stort mangfold av scenekunst. I løpet av ti dager vil 34 scenekunstinstitusjoner fra hele landet fylle hovedstadens scener og saler med forestillinger, fagprogram, arrangementer og – sist, men ikke minst – et svært etterlengtet publikum. Heddadagene 2022 gir muligheten til å ta igjen alt det tapte!

«Det har vore med tungt hjerte vi har måtta utsetje feiringen av Heddadagene under pandemien. Eg trur denne tida har gjort det tydeleg for mange kor mykje fattigare vi blir som enkeltmenneske og som samfunn utan dei fysiske møteplassane. Teaterkunsten bærer denne møteplassen i seg som si kjerne. Difor jublar eg no over å kunne invitere til ei mønstring der fellesskap og rikdomen i norsk scenekunst kan falde seg ut. Det vert ein fest!» sier Solrun Toft Iversen, leder av Heddakomitéen og teatersjef ved Det Vestnorske Teateret.

Lederne ved scenekunstinstitusjonene har valgt ut forestillinger fra eget repertoar til et variert festivalprogram fullt av knakende godt teater. Vi er nå i innspurten av planleggingen og gleder oss til å annonsere årets forestillinger de kommende ukene!

En av festivalens åpningsforestillinger blir Ødeland fra Hålogaland Teater - en forestilling som tar for seg tvangsevakueringen av Finnmark under 2. verdenskrig, og som utvilsomt har fått et ekstra lag av aktualitet i lys av den seneste tids hendelser i Ukraina. Les mer om Ødeland her.

2-i-1 Heddapris

I fjor avgjorde Heddakomitéen at 2021-sesongen skulle slås sammen med årets, når det kom til utdeling av Heddaprisen, og at nominasjonene skulle utvides. Dermed krones Heddadagene 2022 med en storslått prisutdeling på Det Norske Teatret 19. juni. For Toft Iversen står begivenheten fram som en kjærkommen markering:

«Eg trur vi meir enn nokonsinne treng å anerkjenne og heidre det arbeidet som er gjort på norske scener no. Mange framsyningar nådde aldri det store publikummet dei elles ville, og nokre måtte leggast vekk. Men endå fleire fann vegen fram i motbakke. I år ser vi fram til å heidre kvarandre for at vi holdt fram og skapte kunst, trass alt, samtidig som vi løfter fram eksepsjonelle prestasjoner.»

Sammen med de rekordmange nominasjonene til årets Heddapris, vil Heddadagene 2022 gi et innblikk i det enestående arbeidet som er gjort i norsk teater over de to siste årene. Vi ønsker dere alle hjertelig velkommen tilbake!