HEDDADAGENE samler 40 teaterforestillinger i Oslo – programmet lanseres i dag.

HEDDADAGENE 2018 åpner 8. juni i Oslo og avsluttes med utdelingen av HEDDAPRISEN søndag 17. juni på Oslo Nye Teater. Festivalen samler 30 scenekunstinstitusjoner fra hele landet, 40 forskjellige produksjoner, en rekke andre publikumsarrangement og et bredt faglig program. Sammen med nominasjonene til HEDDAPRISEN viser denne festivalen bredden og mangfoldet som finnes i norsk teater i dag.

Heddadagene ble en umiddelbar suksess da den ble arrangert første gang i 2017. Hele 30 scenekunstinstitusjoner fra hele landet går dette andre året sammen om å arrangere sommerens festival, og publikum kan gjennom festivalens 10 dager oppleve mer enn 40 forskjellige forestillinger. 18 av disse kommer fra teatre utenfor Oslo, fra Kristiansand i sør til Kautokeino i nord. Festivalen leder opp til utdelingen av den prestisjetunge Heddaprisen søndag 17. juni.

– Med Heddadagene gir vi publikum muligheten til å oppleve den enorme bredden av forestillinger som lages ved teatre over hele landet. Det blir knall! sier Arne Nøst, teatersjef ved Rogaland Teater, leder for Norsk teaterlederforum (NTLF) og talsperson for Heddadagene.

– I år får publikum mulighet til å se tre av forestillingene som vant Heddapriser i fjor. Jeg ser heller ikke bort fra at noe av det vi får se under festivalen i juni kan bli nominert til årets Heddapris, sier Nøst.

Blant forestillingene som kommer til årets Heddadager er Rogaland Teaters «Orlando», som vant Heddaprisen for både Årets forestilling, Beste regi og Beste kvinnelige hovedrolle i 2017. Under festivalen blir det også mulighet til å se «Brune» med Teater Joker, som ble kåret til Årets barneforestilling i fjor, og «We come from far far away» av NIE (New International Encounter), som vant i kategorien Beste forestilling for ungdom.

Noen av årets forestillinger er Hålogaland Teaters dramatisering av Morten Strøksnes suksessroman «Havboka», Jonas Hessen Khemiris stykke «Invasjon» fra Sogn og Fjordane Teater, og Kilden teater sin splitter nye forestilling av Jo Strømgren; «Sidespringerne».

Det knytter seg også stor spenning til «Andvake», basert på trilogien av Jon Fosse, som han mottok Nordisk Råds Litteraturpris for. «Andvake» produseres av Hordaland Teater i samarbeid med Den Nationale Scene, og har urpremiere under Festspillene i Bergen, før den kommer til Oslo. Det planlegges også et omfattende program for barn i regi av Norsk Scenekunstbruk og Kloden i et eget teatertelt.

I tillegg til forestillingene er festivalen en arena for faglig utvikling innen scenekunstfeltet, og byr på seminarer, kurs og foredrag for teaterfolk fra hele landet.

Programlansering og billettslipp er torsdag 8. februar.

Forestillingene under festivalen vises hos:
Det Norske Teatret, Nationaltheatret, Oslo Nye Teater, Riksteatret, Black Box Teater, Dramatikkens Hus, Teater Manu og Den Norske Opera & Ballett.

Heddadagene presenteres av:
Akershus Teater, BIT Teatergarasjen, Black Box Teater, Brageteatret, Carte Blanche, Den Nationale Scene, Den Norske Opera & Ballett, Det samiske nasjonalteatret Beaivváš, Det Norske Teatret, Dramatikkens Hus, Haugesund Teater, Hordaland Teater, Hålogaland Teater, Kilden Teater, Nationaltheatret, Turnéteatret i Trøndelag, Nordland Teater, Norsk Scenekunstbruk, Oslo Nye Teater, Riksteatret, Rogaland Teater, Sogn og Fjordane Teater, Teater Ibsen, Teater Manu, Teaterhuset Avant Garden, Teater Innlandet, Teatret Vårt, Trøndelag Teater, Østfold Kulturutvikling, Åarjelhsaemien Teatere.

Heddadagene er et initiativ fra Heddakomiteen og Norsk teaterlederforum (NTLF). 30 av NTOs medlemsteatre står som arrangører av festivalen og er økonomiske bidragsytere til Heddadagene 2018. NTLF har det overordnede faglige ansvaret, mens Norsk teater- og orkesterforening er formell eier og har prosjektansvar for Heddadagene.

Følg oss også på Facebook og Instagram for oppdateringer utover våren!